دفاعیه ارشد: ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد واحد اسناد پزشکی با استفاده از رویکرد ترکیبی BSC ، ANP و DEA مطالعه موردی: بیمه سلامت استان فارس

A model for performance evaluation of Medical Docs Unit using BSC, DANP, DEA methods ,Case Study: Health Insurance Organization Fars province.

ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد واحد اسناد پزشکی با استفاده از رویکرد ترکیبی BSC ، ANP و DEA مطالعه موردی: بیمه سلامت استان فارس روز سه شنبه، 27 شهریور، 1397 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: مهندسی صنایع

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

چکیده
بیمه همگانی خدمات درمانی و اجرای آن برای دولت های جهانی یکی از مهمترین وظایف آنها و جزئی از اصول عدالت اجتماعی است. اهمیت و خواستگاه بیمه همگانی خدمات درمانی به قدری زیاد است که بسیاری از کشورها آن را بعنوان یکی از اصول مهم در قانون اساسی خود مطرح می کنند. از اینرو با ایجاد پوشش های مختلف بیمه ای درمان برای دسترسی عادلانه تمام اقشار جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی گامی بزرگ در جهت ارتقای سطح سلامت انجام فعالیت های اجتماعی برداشته شده و فضای رشد و توسعه در جامعه هرچه بیشتر شده است. در این میان بیمه درمان یا بیمه سلامت با دید سلامت نگری، مهمترین نقش را در جهت کاستن هزینه ها و ارائه خدمات بهینه در نظام سلامت ایفا می کند. این تحقیق به دنبال ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد واحد اسناد پزشکی بیمه سلامت استان فارس با استفاده از رویکرد ترکیبی BSC , DANP و DEA می باشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی، که جامعه آماری آن کلیه واحدهای اسناد پزشکی استان فارس می باشد. در این تحقیق معیارهای ارزیابی عملکرد بوسیله مطالعات پیشین گردآوری شد و سپس بوسیله کارت امتیازی متوازن معیارها را طبقه بندی و پس از اجماع نظر خبرگان با روش دلفی بوسیله روش ترکیبی فرایند تحلیل شبکه ای و دیمتل از روی سوپر ماتریس همگرا شده، وزن معیارها و زیر معیارهای بدست آمده را با تحلیل پوششی داده ها به تعیین کارایی هریک از واحدها پرداخته شد و نیز با استفاده از مدل اوزان مشترک واحد کارا مشخص شد. و نتایج نشان داد که واحد فراشبند در بین 20 شهرستان کارایی بهتری دارد. در پایان به شهرستان ها جهت بهبود عملکرد خود پیشنهاد می شود که هزینه ها را تعدیل کنند.
واژگان کلیدی
بیمه ، ارزیابی عملکرد ، اسناد پزشکی ، دلفی ، کارت امتیازی متوازن ، روش ترکیبی تحلیل شبکه ای و دیمتل ، تحلیل پوششی داده ها

***

سرکار خانم شهرزاد سلطانی زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات موسسه آموزش عالی زند شیراز
جناب آقای دکتر علی رمضانی قطب آبادی، استاد راهنما
جناب آقای دکتر پیام فرهادی، استاد مشاور

درج در سایت: 18 شهریور 1397 - تعداد مشاهده 780 بار