دفاعیه ارشد: نقش BIM و بانک اطلاعات مصالح در پیشگیری از انحراف هزینه های واقعی نسبت به برنامه در مدیریت پروژه های ساختمانی شرکت های رتبه یک ابنیه تهران

The role of BIM and Material database in prevention of the actual costs and planned budget deviation at construction projects management of Tehran graded construction companies.

نقش BIM و بانک اطلاعات مصالح در پیشگیری از انحراف هزینه های واقعی نسبت به برنامه در مدیریت پروژه های ساختمانی شرکت های رتبه یک ابنیه تهران روز چهارشنبه، 14 شهریور، 1397 توسط موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس در شهر تهران استان تهران برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: مهندسی عمران (عمومی)

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس

در سالیان اخیر، صنعت ساخت همواره خود را هم مسیر با رشد فناوری های روز پیش برده است. از جمله به روزترینِ تکنولوژی های روز صنعت ساخت مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) می باشد. BIM نقشه ها، مشخصات و طراحی های تیم پروژه را در فضایی سه بعدی ارائه می کند و قابلیت های زیادی را در اختیار مدیران پروژه قرار می دهد تا پویایی سیستم اجرایی را در حد زیادی بهبود بخشد. ویژگی هایی که باعث می شود هر یک از اجزای طراحی شده با یکپارچگی، ماهیتی واحد پیدا کند. این فرآیند از طریق شبیه سازی هوشمند توسط متخصصین طراحی می شود. اطلاعاتی که BIM در اختیار سیستم اجرایی پروژه قرار می دهد مربوط به کل چرخه حیات پروژه از مراحل ابتدایی تا پایان عمر پروژه می باشد؛ می توان گفت BIM فرآیند تولید و مدیریت اطلاعات ساختمان در طی چرخه حیات هر پروژه می باشد.
یکی از مزایای BIM که یکپارچگی در طراحی است می تواند گام بسیار مثبتی در جهت کاهش زمان و جلوگیری از انحراف هزینه ها شود. عدم وجود یک پایگاه داده ای هوشمند از جمله عواملی است که سبب می شود BIM نتواند بهینه ترین خروجی را در اختیار متخصصین قرار دهد. از این رو وجود بانک اطلاعات مصالح به عنوان یک بازوی کمکی هوشمند در کنار فناوری BIM به عنوان یک پایگاه داده ای می تواند با شناسایی عوامل اثر گذار بر تغییرات هزینه ها در پروژه، سازوکاری را ایجاد کند که به میزان زیادی سبب کاهش انحراف هزینه ها نسبت به برنامه در پروژه های عمرانی شود.
در این پژوهش متغیرهای اثرگذار بر انحراف هزینه های پیش بینی شده در پروژه، شناسایی و با استفاده از روش های مرسوم آماری، داده های اثرگذار بر تحقیق بر اساس اهمیت توسط متخصصین تعیین شدند . سپس با استفاده از روش های تحلیل داده ای، برای شناسایی و ارائه راهکارهای مد نظر مطابق با اهداف و مدل تحقیق، چگونگی عملکرد BIM و بانک اطلاعات مصالح مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مدل بانک اطلاعات مصالح ارائه شد و خروجی اولیه در جهت ارائه آن در صنعت ساخت معرفی شد، بانک اطلاعات مصالح به صورت آنلاین، فهرست بهای هوشمندی در اختیار فعالان صنعت ساخت خواهد بود و همچنین به عنوان پایگاه داده ای هوشمند، اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران BIM در بخش مدیریت هزینه ها قرار می دهد.

***

ارائه کننده: حمیدرضا ابراهیمی
اساتید راهنما: 

پروفسور محمود گلابچی - استاد دانشگاه تهران
دکتر فرهنگ شعفی - فوق دکتری از دانشگاه بوردو
اساتید داور:

استاد علیرضا قهاری - انجمن مفاخر ایران
دکتر سیدجلال خالقی - استاد دانشگاه

درج در سایت: 14 شهریور 1397 - تعداد مشاهده 993 بار