سخنرانی علمی: ارزیابی و بررسی جزایر حرارتی با توجه به روند گسترش شهر همدان

ارزیابی و بررسی جزایر حرارتی با توجه به روند گسترش شهر همدان روز چهارشنبه، 23 اسفند، 1396 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: نقشه برداری

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

پیشرفت و توسعه شهرها سبب تغییر اقلیم و ایجاد جزایر حرارتی در مناطق شهری می‌شود. افزایش دمای سطح زمین و شکل‌گیری جزایر حرارتی در کلان شهرها به یکی از معضلات زیست محیطی تبدیل شده است که در نتیجه گسترش برنامه‌ریزی نشده این شهرها پدید آمده است. امروزه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در مطالعات محیط زیست شهری به دلیل فراهم آوردن دید یک‌پارچه و کاهش هزینه و زمان انجام مطالعات، رشد فزاینده‌ای داشته است.
هدف از این مطالعه بررسی تغییرات دمایی و گسترش جزایر حرارتی در شهر همدان به دنبال گسترش این شهر در سال‌های اخیر است، که با استفاده از تصاویر چند زمانه ماهواره لندست 5 و 8 رشد و گسترش شهر در بازه سال‌های 1987، 2009 و 2017 مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا تصاویر مورد پیش پردازش قرار گرفت و پس از آماده سازی آن‌ها از الگوریتم تک باند، دمای سطح زمین بدست آمده است ، همچنین از شاخص پوشش گیاهی (NDVI) جهت بررسی میزان گسترش شهر و تغییرات کاربری بوجود آمده استفاده گردید. در این تحقیق با توجه به اینکه از تصاویر تک باند استفاده شده است، روش برش گذاری برای ناحیه بندی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد طی دوره‌های مورد بررسی وسعت شهر حدودا سه برابر (93/2) شده است. طی این توسعه حدود 30 درصد از کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌های اطراف شهر از بین رفته و تبدیل به کاربری شهری (ساختمان) گردیده است، همچنین حدود 70 درصد از اراضی بایر اطراف شهر در راستای گسترش شهر قطعه‌بندی و تفکیک شده و تبدیل به کاربری شهری (ساختمان و کارخانه و شهرک‌های صنعتی و شهرک‌های مسکونی) شده‌اند.

واژه‌های کلیدی: جزایر حرارتی، توان تشعشعی، دمای سطح زمین، تغییرات کاربری – پوشش زمین.

ارائه دهنده: آقای مهندس بابک عبدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی نقشه برداری گرایش سیستم اطلاعات جغرافیایی


 

درج در سایت: 19 اسفند 1396 - تعداد مشاهده 772 بار