دوره آموزشی: المپیاد پژوهشی دادگاه مجازی

المپیاد پژوهشی دادگاه مجازی روز دوشنبه، 13 آذر، 1396 لغایت دوشنبه، 30 بهمن، 1396 توسط دانشگاه امام صادق و انجمن علمی دانشکده حقوق در شهر تهران استان تهران برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: حقوق

برگزار کننده: دانشگاه امام صادق, انجمن علمی دانشکده حقوق

خیلی ها که در حوزه حقوق و فناوری فعالیت می کنند گمان می کنند که بی نیاز از دانش حقوقی دقیق از مسایل مربوط به حوزه فناوری و تکنولوژی و آفرینش های فکری هستند. لکن وقتی به صورت علمی به موضوع نگاه می کنند متوجه می شوند که این حوزه از حقوق در عین حال که بسیار مهم است بلکه بسیار هم پیچیده و بحث برانگیز است.

مدرس کارگاه در نظر دارد ابتدا به دسته بندی دارایی های فکری و قوانین هر دسته پرداخته و تفاوت های هر دسته باهم را بررسی کند وسپس اختصاصا به بحث اختراعات تمرکز کند. در حوزه اختراعات با سه موضوع روبرو هستیم:

۱. مفهوم شناسی: مانند اینکه فرق اختراع invention با کشف discovery و پتنت patent در چیست؟ قالب های حمایت از آفرینش فکری در حوزه اختراعات مانند Know-how و trade secret

۲. نکات حقوقی پایه ای اختراعات چه می باشد؟ از مدت حمایت قانونی و نوع حمایت قانونی، بعد مادی و معنوی، حق تقدم در ثبت اختراع، مالکان اصلی اختراع، انتقال قانونی اختراع و نحوه ثبت در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی با اشاره بر معاده PCT
۳. نکات بحث برانگیز اختراعات چه می باشد؟ مانند اینکه توسعه اختراع دیگری در چه شرایطی به نقض اختراع مخترع قبلی منجر می شود؟ در چه مواردی می توان به اجبار از اختراع بهره برداری کرد بدون اینکه مالک اختراع راضی باشد؟ نحوه ثبت اختراع در حوزه نانوفناوری چه چالشی دارد؟

۴. بررسی چند پرونده عملی در حوزه اختراعات و اشاره به چند پرونده آمریکایی برای رساندن بهتر مطالب و نیز بررسی سوالات امتحانی سازمان جهانی مالکیت فکری به عنوان بخشی از کار عملی کارگاه.

به نظر ما این کارگاه جمع بندی بسیار مناسبی از مباحث حقوقی اختراعات با تکیه بر قوانین جاری کشور خواهد داشت و شرکت در آن بر همه اهالی حوزه مدیریت، حقوق، فناوری، سرمایه گذاران، شرکت های دانش بنیان، اساتید و دانشجویان فنی، توصیه می شود

درج در سایت: 14 آذر 1396 - تعداد مشاهده 630 بار