سخنرانی علمی: کرسی ترویجی ارائه و نقد ایده علمی معاد جسمانی(نظریه ملاصدرا) و مرجعیت علمی قرآن کریم
Promotional chair of presenting and criticizing the scientific idea of bodily resurrection (the theory of Mulla Sadra) and the scientific authority of the Holy Quran
کرسی ترویجی ارائه و نقد ایده علمی معاد جسمانی(نظریه ملاصدرا) و مرجعیت علمی قرآن کریم روز شنبه، 12 آبان، 1403 توسط مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه در شهر قم استان قم برگزار می شود.
حوزه های تحت پوشش: علوم اسلامی
برگزار کننده: مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه
- ارائه دهنده: دکتر معصومه سادات سالک اصفهانی(محقق رسمی مرکز پژوهش های معصومیه)
- ناقدین:
دکتر علی اکبر مومنی(عضو محترم پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)
دکتر فاطمه رجبی(عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام)
-دبیر علمی کرسی: دکتر فاطمه مرضیه حسینی کاشانی(محقق رسمی مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه)
معرفی سخنرانان: ملاصدرا به عنوان حکیم شیعی و متاله در تبیین حکمت فلسفی خود ملتزم به تطابق دیدگاه فلسفی خود با محتوای متون دینی است. از همین رو وی در بسیاری از آثار فلسفی خود به تناسب موضوع از آیات و روایات مدد می گیرد. تا جائی که به نظر می رسد برخی مبانی فلسفی خود را از آیات وحی گرفته و در برخی مبانی نیز از آیات و روایات به عنوان مویدی بر دیدگاه فلسفی خود استفاده می کند و قرآن کریم را مرجعی برای اخذ مبانی و اصول حکمت متعالیه می داند. این در حالی است که برخی نظریات فلسفی وی در نگاه اولیه، چندان سازگار و موافق با ظاهر برخی آیات و روایات نیست. تبیین فلسفی ملاصدرا از معاد جسمانی از جمله این موارد به شمار می آید. اما در مقابل باید دانست ملاصدرا در تفسیر آیات و نیز برداشت از روایات معصومین علیهم السلام اصول و مبانی خود را به عنوان پیش فرض پذیرفته و بر اساس آن به تفسیر متون دینی می-پردازد. ملاصدرا بر مبنای همین اصول نسبت به دو امر خطر تقید صرف به معنای ظاهری قرآن و نیز خطر فراموشی یا انکار معنای ظاهری متون دینی به مخاطب هشدار می دهد. در تحقیق حاضر تلاش می شود پس از استخراج شاخصه های معاد جسمانی از منظر قرآن به شیوه تحلیل مضمون، با توجه به اصول و مبانی تفسیری ملاصدرا، مرجعیت قرآن در شکل دهی نظریه معادجسمانی صدرایی با تبیینی فلسفی بررسی گردد. واژگان کلیدی: معاد جسمانی، مرجعیت قرآن، ملاصدرا، مبانی تفسیری.
معرفی سخنرانان: ملاصدرا به عنوان حکیم شیعی و متاله در تبیین حکمت فلسفی خود ملتزم به تطابق دیدگاه فلسفی خود با محتوای متون دینی است. از همین رو وی در بسیاری از آثار فلسفی خود به تناسب موضوع از آیات و روایات مدد می گیرد. تا جائی که به نظر می رسد برخی مبانی فلسفی خود را از آیات وحی گرفته و در برخی مبانی نیز از آیات و روایات به عنوان مویدی بر دیدگاه فلسفی خود استفاده می کند و قرآن کریم را مرجعی برای اخذ مبانی و اصول حکمت متعالیه می داند. این در حالی است که برخی نظریات فلسفی وی در نگاه اولیه، چندان سازگار و موافق با ظاهر برخی آیات و روایات نیست. تبیین فلسفی ملاصدرا از معاد جسمانی از جمله این موارد به شمار می آید. اما در مقابل باید دانست ملاصدرا در تفسیر آیات و نیز برداشت از روایات معصومین علیهم السلام اصول و مبانی خود را به عنوان پیش فرض پذیرفته و بر اساس آن به تفسیر متون دینی می-پردازد. ملاصدرا بر مبنای همین اصول نسبت به دو امر خطر تقید صرف به معنای ظاهری قرآن و نیز خطر فراموشی یا انکار معنای ظاهری متون دینی به مخاطب هشدار می دهد. در تحقیق حاضر تلاش می شود پس از استخراج شاخصه های معاد جسمانی از منظر قرآن به شیوه تحلیل مضمون، با توجه به اصول و مبانی تفسیری ملاصدرا، مرجعیت قرآن در شکل دهی نظریه معادجسمانی صدرایی با تبیینی فلسفی بررسی گردد. واژگان کلیدی: معاد جسمانی، مرجعیت قرآن، ملاصدرا، مبانی تفسیری.
درج در سایت: 9 آبان 1403 - تعداد مشاهده 56 بار