دفاعیه ارشد: ارزیابی کمی کیفیت ادراکی یک تصویر

Quantitative assessment of the perceptual quality of an image

ارزیابی کمی کیفیت ادراکی یک تصویر روز شنبه، 20 اسفند، 1401 توسط موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: هنرهای تجسمی

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز
ارزیابی کیفیت تصویر (IQA)، به ارزیابی کمی ادراک انسان از یک تصویر دارای اعوجاج اشاره میکند. BIQA نوعی ارزیابی کیفیت تصویر بدون مرجع ناآگاه از خرابی میباشد که حاوی هیچ مرجع یا اطلاعاتی در مورد اعوجاج نیست و یکی از چالش های موجود در زمینه پردازش تصاویر دیجیتال میباشد، چون در این زمینه هیچ تصویر مرجع، نوع خرابی، نمرات و امتیازدهی ناظر انسانی برای کمک و یادگیری در ارزیابی موجود نیست؛ همان طور که مغز انسان نیز اطلاعاتی در مورد نوع اعوجاج ندارد، بنابراین BIQA نیز قابل اعتمادتر و با دنیای واقعی سازگارتر خواهد بود. در روش های سنتی از آمار صحنه طبیعی ((NSSبرای تعیین فاصله تصویر تحریف شده از توزیع نمونه های بکر استفاده میکردند که معمولا با ترکیب کردن تئوری تشخیص سیگنال، نظریه ی اطلاعات، یا نظریه ی تخمین به سرانجام میرسید. یکی از موفق ترین برنامه های مدل های آماری صحنه های طبیعی پیش بینی کیفیت تصویر و فیلم ادراکی ( (VIFمیباشد. با ظهورشبکه های عمیق، چندین روش IQA برای استفاده از قابلیت آن ها در استخراج خودکار ویژگی ها پیشنهاد شده است. چالش اصلی مدل های عمیق موجود این است که آن ها به نمونه های زیادی برای آموزش نیاز دارند تا به نتیجه مطلوبی برسند که بسیار پرهزینه است. در این پایان نامه، با الهام از سیستم بصری انسان ((HVS، ما یک رویکرد مبتنی بر شبکه مولد تخاصمی ((GAN را پیشنهاد میکنیم. برای این منظور، ما چندین تصویر را از یک قسمت اصلی داده و یا زیر مجموعه ای از قسمت های اصلی داده ی بکر با شرطی کردن شبکه بر روی تصویر تحریف شده مربوطه نمونه برداری میکنیم. همچنین، از ویژگی های NSS برای بهبود آموزش شبکه و انجام فرآیند آموزش در مسیر درست استفاده میشود. چندین مجموعه داده برای آزمایش مدل پیشنهادی انجام می شود و درعین حال نتایج برتر را در مقایسه با پیشرفته ترین روش ها در این زمینه را نشان خواهد داد.
معرفی سخنرانان: گردآورنده: دانش ملکی استادراهنما: دکتر سید مهدی حضرتی فرد استاد داور: دکتر علی صادقی استاد مشاور: دکتر مهرناز نیازی
درج در سایت: 18 اسفند 1401 - تعداد مشاهده 534 بار