وظایف انسان در قبال محیط زیست از منظر قرآن

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 4,235

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SUHRAWARDI03_014

تاریخ نمایه سازی: 26 فروردین 1392

چکیده مقاله:

برخی، ریشه بحران محیط زیست در جهان معاصر را دین می دانند. به اعتقاد ایشان،اغلب ادیان مانند مسیحیت و اسلام، خاصیت انسان مداری دارند که انسان را اشرف مخلوقات معرفی کرده و خلقت کائنات را برای او بیان می کند. این گونه ادیان نه تنهادوگانگی را میان انسان و طبیعت بنیان نهاده اند، بلکه بر این مطلب نیز اصرار می ورزند که خدا اراده کرده آدمی طبیعت را به مقتضای غایات خاص خود استثمارکند. این مقاله در صدد پاسخ به این اشکال از منظر قرآنی است . گرچه بر اساس جاثیه/ 13 ) یا )« و سخَّرَ لکم ما فی السماوات وما فی الارضِ جمیعاً » : برخی آیات مانندبقره/ 29 ) طبیعت برای انسان خلق شده ) « هو الذی خَلَقَ لَکم ما فی الارضِ جمیعاً » و به تسخیر او در آمده است ولی معنای آنها استفاده آزاد و دلبخواهی، به هر صورت ممکن نیست؛ بر اساس آیات دیگر قرآنی، انسان نسبت به محیط زیست و طبیعتمسخّر تحت امر خویش، وظایفی دارد که مهم ترین آنها عدم تخریب آن است. آیات متعددی در قرآن کریم، از افساد در زمین نهی می کنند گرچه مفسران بر اساس سیاق کلام، برخی از این دسته آیات را به فساد اعتقادی و فساد اخلاقی در قبال دیگر انسان ها مانند: قتل، جنایت، غارت و ... حمل کرده اند ولی با توجه به اطلاق برخی دیگر از این دسته آیات، به نظر می رسد معنای آیه نهی از مطلق فساد در زمین است که تخریب محیط زیست مصداق بارزی از آن می باشد. با دقت در آیات قرآنی (مانند : بقره / 164 ) روشن می شود آنچه خداوند برای انسان تجویز کرده است، صرفاً حق انتفاع از طبیعت استنه مالکیت بر آن. بر اساس مبانی حقوقی، کسی که حق انتفاع از چیزی به او اعطا شده است، حق تخریب و اتلاف عمدی عین مورد انتفاع را ندارد و در صورت اتلاف آن به خاطر قصور یا عمد، ضامن عین مورد انتفاع است و مورد سئوال واقع می شود.

نویسندگان

حسین اترک

استادیار دانشگاه زنجان