مقایسه اخلاق و رفتار از دیدگاه جان دیویی و مکتب لذت گزایی اریستیپوس و اپیکوری
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 726
فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
RAFCON01_069
تاریخ نمایه سازی: 1 مهر 1394
چکیده مقاله:
در مطالعه حاضر رویکرد جان دیویی درباره ی اخلاق را با لذت گرایی شخصی اریستیپوس و ایپکوری، که ملاک اخلاقی بودن فعل را «اصالت لذت» معرفی می کنند. مورد بررسی قرار داده ایم. روش مورد استفاده در این تحقیق کیفی و جامعه متنی شامل کتاب ها، پژوهش ها وتحقیقات مرتبط با موضوع می باشد. نمونه گیری به شیوه ای هدفمند صورت گرفته و بر این اساس از منابع فوق الذکر استفاده گردیده است. ابزار پژوهش نیز فیش برداری می باشد. رویکرد جان دیویی در اخلاق ابزارانگاری است. احکام ارزشی ابزاری است برای این که در شرایطی که عادات، برای هدایت رفتار کفایت نمی کند، آن را به نحو رضایت بخشی جهت دهی کند. در این دیدگاه احکام ارزشی به نحو ابزاری ارزیابی می شوند، یعنی از این جهت که تا چه حد می توانند در راهنمایی رفتار موفق باشند. اریستیپوس معتقد است هر کاری که ملایم طبع ماست و برای ما ایجاد «لذت» می کند، خوب و خیر است و هر کاری که با طبع ما منافر است و موجب الم ما می شود بد و شر است. در این مکتب «لذت فردی» خیر و «درد فردی» شر نامیده می شود. خلاصه لذت مثبت و حاضر، غایت زندگی است. اپیکوری نیز با درنظر گرفتن پاره ای از قیود و شروط خواهان لذت گرایی به معنی اخلاقی است. در نتیجه عقیده ی وی را می توان به عنوان صورت اصلاح شده و اعتدال یافته نظریه اریستیپوس دانست.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
صدیقه یوسف زاده
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :