طراحی مرکز صلح و نقش آن در ایجاد گفتمان صلح با رویکرد هنر مفهومی و معنا گرا
محل انتشار: اولین همایش علمی پژوهشی افق های نوین در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی ایران
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,363
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NICONF01_397
تاریخ نمایه سازی: 30 آبان 1394
چکیده مقاله:
دنیای امروز فراتر از هر مقطع زمانی دیگر درگیر جنگ ، خشونت ، کشتار و بازیهای سیاسی بازار فروش تسلیحات مخرب کشتار جمعی گردیده است و با پیدایش بحرانهای اقتصادی ، فرهنگی واجتماعی ابعاد دهشتناک آن در حال افزایش است . بدیهی است درچنین وضعیتی معضلاتی همچون بی عدالتی ، تبعیض ، نا امنی ، وحشت و نفرت زندگی انسانها را بیش از پیش تهدید خواهد کرد وفضای چند دهه اخیر جهانی ومنطقه ای آرامش زندگی را با چالشی جدی مواجه کرده است و در این وضعیت ترویج فرهنگ صلحمنجر به پرورش اعتقادات و اقداماتی خواهد شد که مردم هر کشورباید متناسب با ساختارهای ویژه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی بهان بپردازند. صلح مجموعه ای از اگاهی ، اطلاعات ، درک و فهم ، نگرشها و از آرمانهای بیدار بشری است که همواره به وسیله قدرتمندان و ستمگران سرکوب و با همت هنر و فرهنگ هر کشوری دوباره جان می گیرد .در واقع امروزه پرداختن به صلح فراتر از آنکه امری مبتنی بر انتخاب یا جهانبینی باشد، فعالیتی ضروری و مبتنی بر مسئولیت است. فعالیتی که امکان انجام آن به شکلیآشکار و سازمان یافته فعالاً وجود نداشته و به ناچار بایستی از طریق دیگر پی گرفته شود. و در این پژوهش سعی بر آنست تا با بکارگیری هنر معنا گرا به طراحی مرکز صلح با رویکرد ایجاد حس صلح دوستی بپردازیم با چنین رویکردی، طبیعی است که در آغاز کرد، بنا به ضرورت، صلح را صرفاً به معنای نبود جنگ تعریف نکرده و تلاشهایمان را بر روی نمایش مضامین زشت خشونت و فهم ویادگیری صلح بر مبنای نظریه گفتگوی تمدنها در مقابل نظریه برخورد تمدنها بسته و متمرکز میکنیم. یافتههای مطالعات همزمان بر روی مفاهیم بالا از یک سو و مسئله قضا از سوی دیگر ما را به طرح این ایده سوق میدهد که فعالیت معماری )نه فقط اثر معماری( فرار از آن که با رویکردی مهندسی به شکل و حجم آن بپردازد، با رویکردی فرهنگی و معنا گرایانه به مسئله طراحی با توجه به نمادهای صلح جهانی و ایرانی در حجم و طراحی داخلی فضا بر مبنای آنها میپردازد. باشد که بتوانیم در این روند جنگ پرهیزی و صلح دوستی را در جامعه جهانی گفتمانی دگر و زایشی مجدد بخشیم.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
جعفر زمانی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :