نقش تزئینات خطی در تحقق حس وحدت در معماری مساجد (نمونه موردی: مسجد جامع اصفهان)
محل انتشار: همایش ملی معماری و شهرسازی انسان گرا
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,847
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCAU01_006
تاریخ نمایه سازی: 24 اردیبهشت 1393
چکیده مقاله:
در معماری مساجد ایرانی تزیینات همیشه نقش اساسی در برقراری حس وحدت داشته اند. در دوره اسلامی با توجه به منع شرعی صورتگری،هنرمندان مسلمان زیباترین نقوش انتزاعی را جهت تزیین بناهای مذهبی پدید آوردند. از طرفی به دلیل اهمیت پیام الهی قرآن برای مسلمین عنصر خط عربی وارد تمام شئون زندگی مسلمین از جمله تزئینات معماری شد.طراحان وخوشنویسان ایرانی با تمرین وممارست ،خط عربی را با اصول والای زیباشناسی آمیختند وبه آن تعالی بخشیدند ،این تزیینات در ابتدا فقط چیدمان آجرها وبا خطوط کوفی بنایی صورت می گرفت ، خطوط با استفاده ازآیات الهی در پی ایجاد وحدت می باشند . وحدت یک اصل منبعث از توحید یعنی اصل الصول تمام ادیان الهی است ،زیرا باطن ومعنای تمام معتقدات ،عبادات واحکام اسلامی چیزی جزکلمه توحید –لا اله الا الله - نیست. مقاله حاضر به تجزیه وتحلیل مولفه های موثر در شکل گیری وحدت با نگرش بر تزیینات خطی در بنای مسجد جامع اصفهان در دوران اسلامی پرداخته است.بدین منظور فضاهای اصلی مسجد مورد بررسی قرار گرفته ومعانی ومفاهیم وحدت بخش وعوامل ایجاد کننده وحدت در این فضاها بیان شده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
وحید بیگی ملک آباد
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری
حسن سجادزاده
معماری دانشگاه علوم و تحقیقات لرستان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :