بررسی تطبیقی سازهای موسیقی و نگارگری صفوی
محل انتشار: دومین همایش ملی باستان شناسی ایران
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,652
فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCAI02_025
تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395
چکیده مقاله:
پیدایش، رشد و توسعه موسیقی در کنار بسیاری از مسائل دیگر همچون امور فطری چون زیبایی دوستی، عشق، پرستش و... قدمتی به درازای عمر انسان دارد و سرچشمه آن از هر چه و هر کجا باشد، با انسان در طول تاریخ پیوسته همراه و همساز بوده است. در دوره صفویه در موسیقی برخلاف دیگر هنرها به ویژه در جنبه های نظری آن پیشرفت خاصی حاصل نشد و در مورد سازهای موسیقی نیز تنها اشاراتی در رساله های موسیقی شده است و به علت باورهای مذهبی و تحریم این هنر، موسیقی نوازان با اقبال و پذیرشی مواجه نشدند و هنر موسیقی به دست افراد بی سواد افتاد. در پژوهش انجام شده که بصورت کتابخانه ای و به روش توصیفی تطبیقی انجام شده سعی بر آنست تا با بررسی نگاره های صفوی و سازهای موسیقی نام برده شده در متون، به طبقه بندی سازهای این دوره بپردازیم و این که هر یک از این سازها در کدام دسته از مراسم و مجلس ه ا استفاده می شده است. با توجه به یافته های بدست آمده سازهای صفوی شامل سازهای مضرابی، زهی آرشه ای، بادی و ضربی بوده است و به دنبال پژوهش انجام شده سازهای موسیقی این دوره براساس نقش آن در نگاره ها در مجلس هایی اعم از بزم، رزم، شکار و متفرقه استفاده می شده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
میترا شاطری
استادیار و عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی،دانشگاه شهرکرد
صدف نوروزی
کارشناسی ارشدباستان شناسی،دانشکده ادبیات علوم انسانی،دانشگاه شهرکرد
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :