نقد مبنای مابعدالطبیعی خودگرایی اخلاقی برمبنای تشخصاز نگاه صدرا
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 758
فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_ORJ-2-4_002
تاریخ نمایه سازی: 9 اسفند 1393
چکیده مقاله:
خودگرایی اخلاقی نظریهای مربوط به اخلاق هنجاری است. ایده اصلی این نظریه، از نظر «این رند» رماننویس، و فیلسوف غیر دانشگاهی امریکایی این است که هر شخص باید منحصراً به دنبال منافع خودش باشد. ایده دیگر وی این است که عینیت گرایی، به معنای مورد نظر رند، در مابعدالطبیعه و معرفتشناسی، مستلزم خودگرایی اخلاقی در حوزه اخلاق است. وی با تأکید بر اینکه که هرچیزی در جهان خارج جزئی و خاص است و ما در خارج کلی نداریم، زمینه را برای تمسک خودگرایان اخلاقی بعدی به مفهوم در تمام موجودات خارجی، به منظور توجیه اولویت خود بر دیگران فراهم ساخت. این درحالی است که طبق « تشخص » خاصی از از آن وجود خارجی اشیا است و همان وجود، حقیقتاً کثیر و، در عین حال، حقیقتا واحد است. نتایجی که « تشخص » ، مبانی ملاصدرا مبنای متافیزیکی محکمی برای خودگرایی اخلاقی نخواهد ،« تشخص » در این مقاله حاصل می گردد این است که، اولاً: نه تنها بود، بلکه، ثانیاً: دیدگاههای بنیادین مابعدالطبیعی ملاصدرا در باب تشخص و تشکیک، میتواند به عنوان نوعی مقدمه یا مبنای مابعدالطبیعی برای فلسفه اخلاقی تلقی گردد که قائل به رعایت توازن میان منافع خود و منافع دیگران است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
رضا اکبریان
استاد، فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
حمید حسنی
دانشجوی دکتری فلسفه، حکمت متعالیه دانشگاه تربیت مدرس