جستاری در مبانی فکری حروفیه ـ بررسی موردی تناسخ

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 682

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCRT01_0868

تاریخ نمایه سازی: 25 مهر 1393

چکیده مقاله:

حروفیه از سلسله جنبش های صوفی مسلک است که در شمال ایران و خراسان توسط فضل الله استرآبادی ( 796توسط خلفای وی در مناطق مختلف همچون آناتولی و آذربایجان گسترش یافته و در اعتقادات پسیخانیان و سربازان ینی چری در عثمانی اثرگذاشت. این جنبش برخوردار از پاره ای عقاید و افکار به خصوص است که مجموعه این باورها طی ادوار تاریخی، تکامل یافته تر گردید ونمودهای مختلفی به خود گرفت که تناسخ در زمره بارزترین اشکال آن می باشد. این نمود که غالبا توسط سران جنبش مورد بسط و شرحقرار گرفته، دستمایه بسیاری از محققان بوده که به این جنبش توجه کرده اند. این در حالی است که یک موضوع مهم در خصوص اینجنبش وجود دارد که چندان در دایره پژوهش محققان قرار نگرفته است. از این رو نیازمند توجه جدی تر و بررسی های دقیق تر و بیشتریمی باشد. که آن ریشه ها و مبانی فکری حروفیهتناسخ می باشد.به بیان دیگر و آن گونه که بررسی های تاریخی اولیه گویای آن است، مبانی فکری و اعتقادی جنبش حروفیه، آمیزه ای نشات گرفته از برخیآموزه های ادیان الهی، مکاتب شرقی (مشخصاً باورهای رایج در چین و هند) و به نسبت محدودتر اندیشه های متفکران یونان و روم است.برپایه این موارد، تحقیق حاضر برآن است با رویکردی تاریخی این مسأله را مورد بررسی و پژوهش قرار داده و از رهگذر آن به اهدافیهمچون دستیابی به شناختی از مبانی فکری جنبش حروفیه با تاکید بر سرچشمه های اصلی این تفکر و سیر تطور آن در طول زمان؛ ارزیابیو تقسیم ایده ها، اندیشه ها و اعمال بنیانگذار و پیروان این تفکر؛ رسیدن به آگاهی مفید از وضعیت اجتماعی فرهنگی دوره تیموری با توجهبه قلمداد شدن حروفیه به عنوان یکی از جنبش های اصلی این دوره دست یابد. نوع مطالعه نیز در این تحقیق کتابخانه ای و تحلیل محتوامی باشد.

نویسندگان

علی اکبر عاصیان

دانش آموخته مقطع دکترا تاریخ ایران اسلامی دانشگاه اصفهان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آمدی، علی، (1404ه‌ق/1984)، الاحکام، به‌کوشش سیدجمیلی، بیروت: بی‌نا. آموزگار، ژاله، ...
  • ابن‌ابی‌الحدید، عبدالحمید، (بی‌تا)، شرح نهج‌البلاغه، به‌کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: ...
  • ابن خلدون، ابویزید عبدالرحمن بن محمد، (1363 و 1368)، العبر، ...
  • س- (984 1)، مقدمه، بیروت: بی‌نا. ...
  • ابوحاتم رازی، احمد، (1377)، الاصلاح، به‌کوشش حسن مینوچهر و مهدی ...
  • اسیری لاهیجی، محمد، (1378)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، ...
  • امورتی، ب‌س، (1379)، تاریخ ایران دوره تیموریان پژوهش از دانشگاه ...
  • البغدادی، ابومنصور عبدالقاهر بن طاهر، (1367ه‌ق/1947)، الفرق بین الفرق، به‌کوشش ...
  • تفتازانی، مسعود، (1409‌ق/1989)، شرح المقاصد، به‌کوشش عبدالرحمان عمیره، قاهره: بی‌نا. ...
  • رازی، محمد بن ابی‌بکر، (1415هق/1995)، مختار الصحاح، به‌کوشش محمود خاطر، ...
  • سراج طوسی، عبدالله، (1914)، اللمع فی التصوف، به‌کوشش ر. نیکلسن، ...
  • سمعانی، منصور، (1997)، قواطع الادله فی الاصول، به‌کوشش محمدحسن اسماعیل ...
  • شهرزوری، محمد، (1372)، شرح حکمه الاشراق، به‌کوشش حسین ضیایی تربتی، ...
  • الشیبی، کامل مصطفی، (1380)، تشیع وتصوف تا آغاز سده دوازدهم ...
  • طباطبایی، محمد حسین، (1363)، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر ...
  • فخرالدین رازی، (1407ه‌ق/1987)، المطالب العالیه، به‌کوشش احمد حجازی سقا، بیروت: ...
  • قطب‌الدین شیرازی، محمود، (1380)، شرح حکمه‌الاشراق، به‌کوشش عبدالله نورانی و ...
  • قلقشندی، احمد، (1987)، صبح الاعشی، به‌کوشش یوسف علی طویل، دمشق: ...
  • ملطی، محمد، (1368هق/1949)، التنبیه و الرد علی اهل الاهواء و ...
  • ح (1338)، مثنوی معنوی، به‌کوشش ر. نیکلسن، لیدن، تهران: بی‌نا. ...
  • نسیمی، عمادالدین، (1372)، زندگی و اشعار عمادالدین نسیمی، به‌کوشش یدالله ...
  • د شعر، از شیطان همواره چهره‌ای زشت مانند انگره م ...
  • , History of Philosophy, Eastern Western, vol. I, ed. S. ...
  • , Christianity, ed. J. Bowden, London.»Lie after Death«B owden, J., ...
  • Boyce, M., (1954), The Manichaean Hymn-Cycles in Parthian, London. ...
  • C _ A. K., (2003), Buddha and the Gospel of ...
  • , The Religion of the Hindus, ed. K. Morgan, New ...
  • Dasgupta, S., (1951), A History of Indlian Philosophy, Cambridge. Deussen, ...
  • Giller, P., (2001), Reading the Zohar, New York. ...
  • , The Cambridge Dictionary of Philosophy, ed. R. Audi, Cambridge. ...
  • Humphreys, C., (1951), Buddhism, USA. ...
  • Kamath, M. V. (2004), Philosophy of Life and Death, Mumbai. ...
  • , The Path of the Buddha, ed. K. Morgan, New ...
  • , History of Philosophy, Eastern and Western, »Pre-Vedlic Elements in ...
  • , The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy, ed. »Soul, ...
  • McDermott, J. P., (1984), Development in the Early Buddhist Concept ...
  • , The Path of the Buddha, ed. K. W. Morgan, ...
  • , Plato's Cosmology, tr. F. MacDonald Cornford, London. Timaeus «Plato, ...
  • , Islamic Culture, vol. »On the Knowledge of Plato's Philosophy ...
  • Russell, B., (2001), History of Western Philosophy, London. ...
  • , The Religion of the Hindus, ed. K. Morgan, New ...
  • Schaya, L., (1971), The Universal Meaning of the Kabbalah, tr. ...
  • Spencer, S., (1963), Mysticism in World Religion, Mitcham. Taylor, (2001), ...
  • , The Path of the Buddha, ed. K. The Fundamental ...
  • , Studia Islamica, vol. LXXIX .»Platonisms in Islamic Philo sophy«Waker, ...
  • نمایش کامل مراجع