ماهیت بازنمایی عناصر چهارگانه در هنر اسلامی بر اساس پیش متن های فلسفی
محل انتشار: کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,164
فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICCRT01_0734
تاریخ نمایه سازی: 25 مهر 1393
چکیده مقاله:
کنکاش نظام فکری دخیل در بازنمایی چهار عنصر در هنر اسلامی به مثابه ی بنیان جهان مادی ، موجدپیچیدگی هاییست زیرا با مد نظر قرار دادن جهان بینی های گوناگون در این باب که سیری از یونان تا عالماسلامی داشته اند و به رغم کارکرد صوری واحد این عناصر در آن جهانبینی ها، نگرش های متمایز شکل گرفتهشده بر این المان مشترک در هر نظام فکری یکسان نیست. از اینرو مقاله با بهره گیری از روش تطبیقی-تحلیلی و با هدف تاکید بر شناخت چگونگی ورود اندیشه ه ا ب ه هن ر اسلام ی ب ا توجه به بستر تاریخی وجغرافیایی و جلوگیری از برداشتی صرفا فراتاریخی به منظور اتخاذ نگرشی واقع گرایانه تر، به این نتیجه می رسدکه تفکر حاکم بر عناصراریعه در هنر اسلامی ملهم از فلسفه و حکمت یونانی راه یافته به عالم اسلامی در کنارامتزاجی با عناصر بومی، و ماهیت بازنمایی آن هم وابسته به روایت های تمثیلی و نمادین موجود در خودحکمت و فلسفه ی اسلامی است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مریم پیردهقان
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز
محمدتقی پیربابایی
دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :