هویت و هژمونی در گفتمان فقر در قرآن با رویکردی به نظریه ی زبان شناسی نوین
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 795
فایل این مقاله در 5 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
HPSCONF01_221
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
گفتمان فقر در قرآن با بیانی تحذیری- تشویقی (راهبردی) و رویکردی عقلی، فضای اجتماعی را به دو قطب یا هویت فقرزدا(هویت یا قطب مثبت) و بیتوجه به فقرا (هویت یا قطب منفی) تقلیل می دهد. این گفتمان در قرن هفتم میلادی در عربستان(مکه و مدینه) در فضایی که هیچ توجهی به فقرا و فقرزدایی نمی شود، به هژمونی دست می یابد و تبدیل به گفتمان حاکمجامعه می شود اما پس از مرگ پیامبر اسلام –محمد (ص)- به دلایلی آرام آرام رو به خاموشی می گذارد. این نوشتار بر آناست تا در چارچوب نظریه ی تحلیل گفتمان لاکلا و موف به شناخت گفتمان فقر در قرآن بپردازد تا از این طریق آغازگربحث ها و گفتگوهای جدی میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان پیرامون حل بحران فقر باشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
نیلوفر سلمانی
دانشجوی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه تهران
بهزاد حمیدیه
استادیار دانشگاه تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :