بررسی نقش الهه ی آناهیتا در تجلی مقام زن در دوره ی ساسانی 224- 652 م

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,649

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CTEI01_623

تاریخ نمایه سازی: 17 اردیبهشت 1392

چکیده مقاله:

آناهیتا از دو واژه آنا+هیتا تشکیل شده است. آنا پیشوند نفی و هیتا به معنی آلودگی است ودرمجموع به معنایدور از آلودگی می باشد. در زبان اوستایی ایزدبانوی )زن خدا( آبها می باشد، از دیگر معانی که به آناهیتا منتسب کرده اندرودخانه پاک می باشد. نگاه به این الهه در دوره ساسانی کمی شگفت انگیز است که هم زمان با برتری ایزدان مرد در فرهنگ های همسایه برای نمونه میترا در رم که دیگرخدایان را کاملاً ناپدید می کند. در ایران ساسانی آناهیتا به اوج می رسد و اهمیتی سیاسی می یابد. از نام آتشکده رسمی ساسانیان آذرآناهید پارس گرفته تا حضورایزدبانو آناهیتا در مراسم تاج بخشی به شاهنشاهان است. در این مقاله تأثیر ایزد بانوی آناهیتا به عنوان یکی از عوامل اصلی تشکیل دهنده باور های سنتی و فرهنگی جامعه در ارتباط با تجلی مقام زن ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است، که نفوذ خود را ازطریق لایه های کهن فرهنگی بر واکنش های اجتماعی اعمال می کند. در واقع بررسی نقش الهه ی آنا هیتا در فرایند تجلی جایگاه زن ایرانی مسأله اصلی این تحقیق است.در این راستا تلاش شده با بسط عواملی کهمقام زن را در گستره تاریخ ایران به چهره های شاخص ایزد بانو ها برجسته کرده است،مورد بررسی بیشتر قرار دهد.از این نظر به روشنی پیداست که فرهنگ رسمی و دولتی دوره ساسانی در نگاه به زن، هرچه بود، بهنسبت بهتر، انسانی تر و منصفانه تر از فرهنگ های همسایه تمدن زرتشتی در همان زمان بود و البته بسیار از این فرهنگ ها تأثیر پذیرفت.

نویسندگان

سیدسلام فتحی

دانشجوی ارشد ایران باستان .دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آموزگار، ژاله، تاریخ اساطیری ایران، چ سوم، تهران، سمت، 1380. ...
  • ارداویراف نامه (ارداویرازنامه)، حرف نویسی، آوانویسی، ترجمه متن پهلوی، واژه ...
  • بارتولومه، کریستین، زن در حقوق ساسانی، ترجمه صاحب الزمانی، چ ...
  • بیانی، شیرین، نقش زن در ایران باستان، تهران، انجمن زنان ...
  • بیرونی، ابوریحان، کتاب التفهیم لاوائل صناعه التنجیم، به کوشش جلا ...
  • پر داود، ابراهیم، یشت ها، ج اول و دوم، اساطیر، ...
  • تفضلی، احمد، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، به کوشش ...
  • دادگی، فرنبغ، بندهش، گزارش مهرادا بهار، چ دوم، تهران، توس، ...
  • دریایی، تورج، شاهنشاهی ساسانی، ترجمه مرتضی ثاقب فر، چ اول، ...
  • رومن، گیر شمن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد ...
  • سجادپور، فرزانه و ابراهیم جمالی، نگرش های قالبی به زنان ...
  • سجادپور، فرزانه، فسون فسانه، تهران، سپید 5 سحر، 1379. ...
  • عفیفی، رحیم، اساطیر و فرهنگ ایران در نوشته های پهلوی، ...
  • فریزر، جیمزجرج، شاخه زرین، ترجمه کاظم فیروزمند، چ 2، تهران، ...
  • فکوهی، ناصر، پاره های انسانشناسی _ تهران، نی، 1358. ...
  • کریستین سن، آرتور، ایران در زمان ساسانیان (ویرایش دوم)، ترجمه ...
  • لوکوک، پی یر، کتیبه های هخامنشی _ ترجمه نازیلا خلخالی ...
  • مزداپور، کتایون، شایست ناشایست، متنی به زبان پهلوی ساسانی، تهران، ...
  • مددپور، محمد، حکمت معنوی و ساحت هنر، تهران، حوزه هنری، ...
  • هینلز، جان، شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار واحمد تفضلی، ...
  • Aza rnoush, M, The Sasanian Manor House at Hajiabad, Iran, ...
  • نمایش کامل مراجع