بررسی هنری نقوش شالهای ترمهای کرمان مطالعه موردی: نقش سرو

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,180

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CRSTCONF01_838

تاریخ نمایه سازی: 27 اسفند 1394

چکیده مقاله:

کرمان ازجمله مناطقی است که باتوجه به اقلیم گرم و خشک وموادومصالح ویژه اش همواره بستربالیدن بسیایر ازدستبافته های نساجی سنتی ایران بوده است دربین صنایع نساجی این منطقه شالبافی یگانه هنری است که به شهرت والایی دست یافته است این هنر درهمه ادوار تاریخ هنر ایران با رشد و اعتلا مواجه بوده است شال ترمه ای پارچه ای بافته شده ازکرک و پشم بز است که همانند ابریشم ظریف و سبک می باشد نقوش شال کرمان علاوه برزیبایی و ظرافت دراجرای نقش رابطه مستحکمی بااصول فرهنگی و اصالت آن شهر برقرار کرده است بته نمادی ازاندیشه و هنرسنتی است که برخی آن را نمادی ازسرو یا درخت زندگی می دانند نکته بحث برانگیز این است که ایا درشالهای ترمه ای کرمان نقش بته جقه همان شک لتجریدی درخت سرو است ؟ ازبین نقوش بکاررفته درشال ترمه ای کرمان کدام نقش بیشتر تکرار شده است ؟ این مقاله باهدف جستجو درنقوش بکاررفته درشال ترمه ای کرمان و ریشه یابی نق شدرخت با توجه به بن مایه های اعتقادی و فرهنگی که محور اصلی این پژوهش را تشکیل میدهد به رشته تحریر امده است نوع این تحقیق براساس مطالعات کیفی و روش آن ازمنظر نتایج کاربردی و ازحیث شیوه گرداوری داده ها اسنادی می باشد

نویسندگان

طیبه کریمیان

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر .دانشکده هنر ،دانشگاه نیشابور

نوشین سوری

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر: دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور

زهرا دانایی فر

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر .دانشکده هنر ،دانشگاه نیشابور

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • احمدی‌پیام، رضوان. (1388). « ریشه یابی نقوش گیاهی مشترک در ...
  • احمدی‌پیام، رضوان. (1390). « بررسی نقش درخت در قالی‌های ایران ...
  • افروغ، محمد. (1388). « عقلانیت در هنر ایرانی: نگاهی به ...
  • امینی، محمدرضا. (1385). « قالی و نماد». کتاب ماه هنر. ...
  • انوری، حسن. (1381). فرهنگ بزرگ سخن. تهران: سخن. ...
  • بهزادی، رقیه. (1380) « نماد در اساطیر». کتاب ماه هنر. ...
  • بیکر، پاتریشیا. (1385/1998) . منسوجات اسلامی. تهران: موسسه مطالعات هنر ...
  • دهخدا، علی اکبر. (1338). لغت نامه. زیرنظر معین محمد، شهیدی ...
  • دیماند، موریس. (1383). راهنمای صنایع دستی. ترجمه عبدالله فریار. تهران: ...
  • رمضانی، صدیقه. (1387). هنر نساجی در شهر یزد. یزد: سبحان ...
  • زکریایی کرمانی، ایمان. (1388). شال ترمه کرمان: گذشته، حال، آینده. ...
  • سعیدیان، عبدالحسین. (1372).سرزمین و مردم ایران. تهران: عبدالحسین سعیدیان. ...
  • صدر، ابوالقاسم. (1390). دایره المعارف هنرهای صنایع دستی و حرف ...
  • عایی، عبدالله. (1387). «رساله در فن شالبافی». آینه میراث(40). بهار. ...
  • عناویان، رحیم و عناویان، ژرژ. (1386). ترمه‌های سلتنطی ایران و ...
  • محمد حسن، زکی. (1366). تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام.ترجمه ...
  • معین، محمد. (1375). فرهنگ لغت. تهران: انتشارات امیر کبیر. ...
  • هانگلیدن، آرمن. (1375).قالی‌های ایران. ترجمه اصغر کریمی. تهران: انتشارات یساولی. ...
  • یاوری، حسین. (1380). منسوجات سنتی ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و ...
  • یعقوب زاده، آزاده. (1393). « عناصر جادویی در دست‌بافته‌های بختیاری ...
  • نمایش کامل مراجع