جاودانگی صورت های سمبولیک در تزیینات مسجد جامع شاه عباس اصفهان و مسجد سلطان احمد استانبول
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 974
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARTHUMAN01_151
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
علی رغم تفاوت های موجود در فرم ساختمانی و تزیینات معماری در دو مسجد امام (جامع عباسی) در اصفهان و سلطان احمد در استانبول ، شاهد نوعی وحدت در بیان حقیقتی ابدی هستیم که آن ها را از شرایط و مقتضیات زمان رهایی می بخشد و منجر به دوام و بقای این دو بنا می گردد. این مسئله گویای سمبولیسم حاکم بر نقوشی است که ورای صورت ظاهر متضمن شهود حقایق ازلی و جاودانه است. همان چیزی که باعث شده تا به رغم گوناگونی حاکم بر این دو بنا، شاهد این وحدت بیان باشیم. هدف از این تحقیق شناسایی عواملی است که در حوزه هنر اسلامی به آثار موجود در اقصی نقاط سرزمینهای اسلامی وحدت بخشیده و آنها را جاودانه می سازد. از نتایج تحقیق چنین می نماید که عواملی چون توحید، انتزاع گرایی، غایتمندی، رمزگونگی و زیبا بودن قابل توجه بوده و می تواند در بیان مفاهیم عمیق اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
عاطفه صادقی
دانشجوی کارشناسی ارشد.دانشکده صنایع دستی.دانشگاه هنر اصفهان
علیرضا خواجه احمد عطاری
استادیار.دانشکده صنایع دستی.دانشگاه هنر اصفهان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :