بررسی پیوندهای مفهومی هنرهای زیبا و کاربردی بر اساس نظر افلاطون
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,012
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARTHUMAN01_070
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
در تقسیم بندی کلی هنر به دوشاخه زیبا وکاربردی، هنرهای زیبا بدون توجه به کارکرد، براساس ذهنیت و خلاقیت هنرمند خلق شده ، درآنها کیفیت های زیبا شناختی براساس ذوق و سلیقه قضاوت می شوند و هنرهای کاربردی علاوه بر در نظرگرفتن جنبه های زیباشناسانه با هدف کارایی شکل می گیرند. البته تداخل نیز در میان این دو گروه وجود داشته و گستره این هنرها درطول تاریخ تغییر پذیرفته است. در واقع تفاوت میان هنر مفید یا کاربردی و هنر ظریف یا زیبا در پی تحولات جامعه اروپایی در قرن هجده میلادی ایجاد شده و دراین تفاوت گذاری، مرزهای بین هنر و صنعت و فن باز شناخته شده است. این پژوهش می کوشد با نگاهی به پیوندهای تاریخی و مفهومی این تقسیم بندی و اشتراکات و افتراقات هنر و صناعت، هردو گروه را براساس دیدگاه افلاطون و با اتکا به تعبیر معرفت شناسانه او از هنر وخصوصا با توجه به تمثیل معروف خط دررساله جمهوری، به عنوان یکی از مهمترین گرایشهای فلسفی وی بررسی کند، تحقیق حاضر مشخص می کند که هرکدام از این دو گروه هنرهای زیبا و کاربردی از منظر افلاطون، با انطباق بر فلسفه او دارای چه ارزش و اعتباری هستند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
آذر رهنما
عضو هیات علمی گروه گرافیک ، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
محمدرضا شریف زاده
استادیار، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :