علل سیر نزولی معماری اسلامی -ایرانی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 716

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AAUC01_136

تاریخ نمایه سازی: 14 دی 1394

چکیده مقاله:

ایران دارای میراث بزرگ معماری است. از زمان ساخت کهن ترین بنای مهم معماری ایران یعنی زیگورات چغنازنبیل که در حدود 1250 سال قبل از میلاد مسیح بنا گردیده تا آستانه ی دوره ی معاصر ایران دوره ای به مدت بیش از 3000سال در پشت سرماست. در تمامی این مدت زمان طولانی، همواره و پیوسته یک فعالیت قوی و مهم معماری در این کشور وجود داشته و آثار بسیار زیاد و با ارزشی را در گوشه و کنار این سرزمین به وجود آورده است. این آثار سهم بزرگی در شکل دادن و پیشبرد معماری جهان در دوره های مختلف تاریخ به عهده داشته اند. تاریخ معماری ایران را اصولا می توان به دو بخش اصلی، معماری قبل و بعد از اسلام تقسیم کرد. دین اسلام که در حدود 1400سال پیش در ایران مستقر گردید. با توجه به جهان بینی خاص خود آثار معماری بعد از اسلام ایران را تحت تاثیر قرار داد و به آن کیفیت جدیدی بخشید، لکن به هر حال پیوند محکمی بین این دو بخش معماری ایران بر قرار گردید. اگر چه معماری ایران بعد از دوره صفوی یعنی از حدود چهارصد سال قبل نتوانسته جایگاه برجسته خود را درمعماری جهان حفظ کند و در واقع از این زاویه سیر نزولی داشته است.لکن به رغم این سیر نزولی باز هم آثار بسیار با ارزش معماری در این سال ها تا شروع دوره معماری معاصر ایران بوجود آمده است. هدف از این امر ذکر نکات تکراری نیست. بلکه بازبینی و ارایه ی افق های جدید در زمینه ی مبانی طراحی معماری معاصر می باشد. رویکرد این نوشته کیفی بوده و روش جمع اوریاطلاعات مطالعه کتابخانه ای و استراتژی تفسیری تاریخی مد نظر بوده است. همچنین تحولات دورانهای بعد ازصفویه به دلیل اهمیت مساله در این پژوهش بررسی شده اند. علاوه برآن بررسی آثار سید هادی میرمیران نیز به دلیل اهمیت آن به عنوان مورد مطالعاتی بررسی شده است. با چینش عوامل مهم در کنار یکدیگر، واستقرارریالنتیجه گیری انجام شده است. بخش پایانی این مقاله حاوی پیشنهاداتی جهت دستیابی به خاستگاه فرم در معماری معاصر ایرانی می باشد.

نویسندگان

علیرضا کریمی کلور

تهران، شهرک آزادی خیابان امام جواد

حمیده فاضلی منش

کرج، چهار راه کلاهدوز، خیابان میلادیک

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • سید هادی میرمیران، ایرج اعتصام(1388)، معماری معاصر ایران، تهران، شرکت ...
  • نبی زاده، سیما، کانسپت، 1390 انتشارات کتابکده کسری ...
  • اندیشه ی معماران معاصر، 1390، انجمن مفاخر معماری ایران، 15 ...
  • معماری ایرانی، , 39 1 معماریان، غلامحسین، انتشارات سروش دانش، ...
  • معماری اسلامی ایران1390، محمدکریم پیرنیا، انتشارات دانشگاه علم وصنعت، 37 ...
  • [ء] پیرنیا، م، ارمغان های معماری ایران _ جهان، گنبد، ...
  • آشنایی با بناهای تاریخی، 1389، سید مهدی میردانش، انتشارات مدرسه، ...
  • ضیمران، معماری امروز ایران بدون پشتوانه فلسفی است، 1380، همشهری ...
  • حکمت هنر اسلامی، 387 1رهنورد، هرا، انتشارات دانشگاه هنر، 35 ...
  • ناصری، 388 1، قبادیان، وحید، انتشارات پشوتن، 17و18 ...
  • میرفندرسکی، م، معمار نوین و سنت ها، 1344، معماری نوین، ...
  • میراث معماری مدرن، 1390، مختاری ...
  • ایران، 389 1، پیرنیا، محمدکریم، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، ...
  • ایران، 389 1، یاوری، حسین، سیما ی دانش، 126 ...
  • نمایش کامل مراجع